2015/06/14

Always in my heart

Min semester är över och jag är tillbaka på drömjobbet med massor av ny energi. Jag har haft en helt fantastisk vecka tillsammans med min fina familj. Vi har hunnit med mycket och skapat många fina minnen. Igår kväll fick jag säga hejdå till familjen och det blev jobbigare än jag hade tänkte mig. Men allt känns bättre när jag vet att jag har min Joni här om bara tre veckor och att min familj kommer antagligen och hälsar på igen i höst före jag kommer hem. 

Under dessa dagar så har vi hunnit med allt från shopping till sightseeing. Känns roligt att vi hunnit med så mycket, och inte bara solat och legat på stranden. På så sätt känns det bättre för mig, att min familj verkligen har fått ut något av deras resa. 
Tänkte dela med mig av allt som vi gjort denna vecka så att jag har det sparat men också för er som kanske besöker Turkiet, så kan ni få tips och ideér på ställen, restauranger eller aktiviteter som man kan hitta på här. 


Det hela började på måndag, när jag ännu jobbade som vanligt eftersom flyget kom sent på natten, så de vilade upp sig på måndag. Men på kvällen så träffades vi äntligen på Pegasos World, och tårarna bara rann på alla ansikten. Så roligt att de äntligen var här och att de skulle få se alla det som jag håller på med, var jag bor och att jag verkligen har det bra här. Så på måndag kväll visade jag runt dem på hotellet och vi åt middag tillsammans där och sen så fick de se mig på scen på minidiscot. Allmänt i Turkiet så är det jätte hög säkerhet på hotellen, så bor man på hotellet så slipper man inte inför portarna. Men har man någon bekant som jobbar på ett hotell, så för en liten summa så slipper man nog in och kan spendera en dag eller kväll på hotellet tillsammans med den man känner. Så det var ju verkligen en super möjlighet för min familj. Då fick de se hur allting ser ut och se hur jag jobbar. Det är ju en sak att prata i telefon och förklara en arbetsdag och att verkligen vara på plats och se det. Så en bra början på semestern blev det. 




 

På tisdag så fick jag visa min fina lägenhet till dem. Tror att åtminstone för mamma och pappa så var det skönt att se att jag har det bra och har en fin lägenhet som jag bor i. Då känns det tryggare för dem ;) Dagen fortsatte med shopping i Side. Så annorlunda att gå där med familjen och ha alla försäljare som ropar efter en. För oss som jobbar här börjar det bli lite enklare eftersom de flesta börjar både känna oss och se på oss att vi har varit här en längre tid = att vi jobbar här. Så vi har inga försäljare som springer och ropar efter oss. Men några fynd gjorde vi och vi hann också med en drink på mysigaste restaurangen i Side, Orfoz. Så besöker ni Side ska ni verkligen ta er tid att besöka stället. Fin utsikt över hela strandlinjen i Side. Kvällen fortsatte med chill vid poolen på familjen hotell och sen senare Turkish Night också på hotellet med god mat och underhållning. Hotellet som de bodde på heter Irem Garden och det var bokat via Finnmatkat. Ett väldigt mysigt och litet hotell, med fina rum, god mat och super super service. Och vill man även hålla budgeten nere, så är detta det perfekta hotellet.


 

  
































 




Onsdag och min födelsedag! Hade så länge sett fram emot den här dagen, eftersom jag trodde att jag skulle fira min födelsedag utan min familj för första gången i mitt liv men sen när de bestämde sig för att åka hit så blev jag jätte glad förstås. Dagen började på bästa sätt att jag väcktes med sång och presenter av mina fina arbetskollegor. Är så glad att jag fått en till ”familj” här i Turkiet som man kan vända sig till när man inte har sin egna. Efter det så blev det present öppning på familjens hotell och överraskades även av sång från hotellets servitörer :) Är så tacksam över alla nära och kära som hade skickat med presenter hit till Turkiet. Massor med fina saker! 
Eftersom det var min dag, så fick ju jag såklart välja vad vi skulle göra men för mig så räckte det med att jag fick spendera tid med min familj. Så dagen spenderades på stranden och på kvällen åt vi fin födelsedagsmiddag på Orfoz igen. Senare på kvällen och hela natten lång firade vi min födelsedag med mina vänner på Karma. Sides bästa nattklubb enligt mig, också något värt att besöka. Så nu är jag ett år äldre och än en gång lite smartare, haha. Bästa födelsedagen hittills i mitt liv. I ett varmt land, med min fina familj, värdefulla presenter och fest med bästa vännerna!

 
 

 



Redan på förhand så blev det bestämt att torsdag skulle bli en shoppingdag. Så strax från morgon så tog vi den lokala bussen till Manavgat. Vill man bara ha en liten extra upplevelse på semestern så rekommenderar jag att istället för att åka taxi ta den lokala bussen. Priset är betydligt billigare och man får en helt annan bild av det. Så vi tog bussen till Manavgat som ligger ungefär 15 minuter bort från Side. En väldigt fin stad med massor av bra shopping och förstås den fina floden som rinner genom stan. Så shopping blev det på, enligt mig, bästa butiken i staden, LC Wakiki. Billiga priser, nya kläder hela tiden och väldigt fina kläder också. Så lägg LC Wakiki på minnet om ni besöker staden. Sen plötsligt så tog vår shopping dag en annan rikting och plötsligt satt vi på en båt och åkte iväg på en flodkryssning till det fina vattenfallet som finns i Manavgat. Det är verkligen något som jag också rekommenderar att göra på sin semester. Utflykten tog under 2h, så man kan åka på den och sen ännu ha tid för annat. Också priset blev väldigt förmånligt, knappt 10€ per person. Så är du i Manavgat, gå bara ner till floden och där hittar du säkert någon båt som åker iväg till vattenfallen för en billig peng. Efter båtturen så fortsatte vi vår shopping på en annan bra klädbutik, Fulla heter den. Där är det väldigt väldigt låga priset, eftersom kläderna är tillverkade i Turkiet. Så det är också en butik man nästan måste besöka. Sen på kvällen så blev det middag på en av mina favoritrestauranger, Hawaii som ligger utanför Side centrum, god mat och billiga priser.


 

 
 






































Efter en torsdag med mycket program bestämde vi oss för att ta en lite lugnare fredag. Så fredagen 
spenderades på hotellet vid poolen. Vi solade, åt god lunch, badade i poolen osv. Sen så är det ju oftast så att när man har män med sig så är det ju inte så roligt att ligga stilla i solen hela dagen. Så efter lunchen så gick vi och kollade in shopping utbudet på det område som ligger runt hotellet och min lägenhet. Kan ju säga att deras hotell låg max 1km från min lägenhet. Så det var ju jätte enkelt för mig att bara spendera en hel dag på hotellet och sen hem igen till kvällen. Även där vi bor så är det inte så mycket turister, så priserna är så mycket lägre än inne i Side centrum eller till exempel på en marknad. Så flera fina fynd hittade vi. Min lillebror har shoppat som en galning och behöver nog inte köpa nya kläder för resten av året haha. Sen på kvällen igen blev det middag på hotellet. Enkelt och bekvämt, och också väldigt god mat. 


 


Lördag blev en liten sightseeing dag. Strax från morgon så åkte vi iväg till en lördags marknad, som 
inte heller är långt borta från hotellet och lägenheten. Där samlas alla försäljare på lördagar och det bildar en så så stor marknad där de säljer allt man kan tänka sig. Kläder, smycken, skor, leksaker, parfymer, frukter, mat, verkligen allt. Men som jag sa, så är priserna väldigt höga där, eftersom alla turister dras dit och det är som en guldgruva för alla turkiska försäljare. Men är man duktig på att pruta, så kan man också göra fina fynd där. Bredvid marknaden så finns det en stor moské, så vi valde att besöka den också och det rekommenderar jag. Inget inträde och en väldigt fin byggnad. i fortsatte vår sightseeing och åkte iväg till Side. Antika Side är väldigt känd för  sina ruiner, så vi besökte Apollos tempel, som finns längst nere vid havet. Även det ett väldigt fint ställe, värt att besöka. Liten lunch och drinkar blev det på en annan favoritrestaurang som Nazar också har samarbete med, Fiesta. Fint ställe nere vid hamnen av Side. Sen förstås så blev det en sista shoppingrunda, så att familjen fick köpa de sista sakerna de önskade ha med sig hem. Tillbaka på hotellet så tog vi det lugnt vid poolen och jag och mormor passade på och testa fisk spat som fanns där. Har hört många olika åsikter om det, men för mina fötter så var det det bästa som hänt. Jag har jätte problem med mina fötter men efter detta så blev de så lena och alla blåsor och förhårdnader var borta. Så har man inte testat det, så gör det!

Vid det här laget så började det kännas lite vemodigt eftersom jag visste att det var vår sista kväll. Så sista kvällen till ära vi gick till en nyöppnad, väldigt fin restaurang som också ligger när både hotellet och lägenheten. Miracle, heter stället, och där åt jag min semesters bästa måltid. Så så god mat för ett förmånligt pris. Så en riktigt fin sista middag blev det. Resten av kvällen spenderade vi på hotellet bara och tog det lugnt. När det var dags att gå hem så sa jag hejdå till mormor och morfar med gråten i halsen medans mamma, pappa och lillebror följde med mig hem. Där än en gång så var det jobbigt att säga hejdå. Men jag fick tänka positivt och tänka på hur roligt vi haft det de här dagarna + att de kommer igen i september, så då har jag det att se fram emot.

 

 






 

 
 

 

 
 

Och idag så är familjen på väg hemåt och jag är tillbaka till jobbet och vardagen. Skönt att vara 
tillbaka med ny energi och att jag vet att om mindre än tre veckor så kommer killen på besök. Så nu igen har jag något nytt att se framemot!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar