2017/01/02

Bali del 2

Här kommer nu andra och sista delen av vår Bali resa. Efter våran fina dag på stranden beställde vi båtbiljetter till en ö utanför Bali. Så resten av veckan spenderade vi mestadels på Gili Trawangan som är en av tre öar mellan Bali och Lombok. Det var en och en halvtimmes resa från hamnen i Bali och vi var lite rädda att ta båten eftersom en vecka tidigare hade en båt exploderat men vår resa gick bra.  Vi hade helt underbart väder vilket gjorde att vi kunde sitta på taket på båten. Det var såå härligt, vi hade en svalkande vind, solsken, skön musik och en kall öl i handen. Vi var nöjda. Redan i hamnen kunde vi inte tro våra ögon, vi var helt chockade över hur fint allt var. Vem hade kunnat tro att man skulle hitta sitt paradis här. Vattnet var turkost och båtarna var färgglada! Tänk dig paradiset som du ser på filmerna.. så såg det ut!

Det fanns inga fordon på ön så för att ta oss till andra sidan ön där vårt hotell var, fick vi ta häst och kärra. Jag som är en sån djurmänniska gillade det verkligen inte, men man kan inte göra något annat än hoppas att de tar väl hand om hästarna och att de blir bra behandlade. Hästarna används till allt av lokalbefolkningen, och det kändes som om man kommit bakåt i tiden. I mitten på ön bor lokalbefolkningen och det var så smutsigt överallt, husen var små och det såg så fattigt ut. Vi blev väldigt förvånade till en början.
Närmare kusten och havet fanns hotellen där alla turister bodde. Där bland de fina hotellen märkte man inte alls av fattigdomen. Bilderna här nedan är från vårt hotell.

Vårt hotell var riktigt fint också. Vi var alla riktigt nöjda med det fastän det var på andra sidan ön. För er som inte känner till Gili, så nu när jag pratar om ö, så är det ingen stor ö. Gili kan man cykla runt på ungefär 2h. Alla restauranger och affärer fanns på andra sidan ön men vi hyrde cyklar och cyklade till "staden". Staden på den här ön var ju inte stor precis så civilisationen kanske passar bättre. Det är ett par kilometer att cykla men det var så värt det för vägen dit var som en dröm.

På kvällen bestämde vi oss för att gå och besöka deras lokala matmarknad som vi hade hört talats om. Där fanns en massa indonesiska rätter man kunde välja mellan och det mesta var ganska starkt kryddat. För mig som inte gillar stark mat eller indonesisk mat överhuvudtaget så blev det att titta på, jag fick nöja mig med vinet som det bjöds på.

Nästa dag ägnade vi oss mest åt att utforska andra sidan av ön och testa på paddle boarding eller stand up paddle. Det var inte alls så svårt som man skulle tro, vi höll oss alla på brädan. Och för mig som har världens sämsta balans gick det förvånansvärt bra för. Det var också så häftigt när vattnet var så klart så man kunde se havsbotten under sig.

På eftermiddagen och kvällen chillade vi bara vid poolen, några av oss passade på att testa hotellets spa. Efter massagen sprang vi ut till de världsberömda gungorna för att ha vår lilla, obligatoriska photoshoot. Det var såå fint! Det går inte att misslyckas med en bild där. Vår sista kväll på Gili spenderade vi vid poolen genom att beställa billiga drinkar för att sen ställa oss i ordning för att gå ut och uppleva Gili Ts nattliv. Kvällen eller rättare sagt natten var hur rolig som helst och slutade minsann oväntat men alla kom sig hem som tur. Vi kom ifrån varandra under kvällens lopp så det var roligt att höra allas berättelser vid frukostbordet nästa dag.

Vår sista dag njöt vi bara av att ta det lugnt. Vi hade i princip inga planer så vi chillade vid poolen och besökte en annan strand.

I båten tillbaka till Bali tror jag vi alla sov minst en timme. Så skönt! Vårt hotell sista natten i Uluwatu, Bali var helt sjukt fint, vi hade bokat lyx villor, med egen pool och soluppgång och nedgång från fönstret. Alltså så sjukt fint var det, kommer nog kanske aldrig igen bo så där flott igen! Sånt kunde man vänja sig vid men någon annanstans än i Bali skulle nog det där kosta en förmögenhet. Eftersom utsikten från vår villa var rakt framför soluppgången planerade vi att vi stiger upp kl. 6 för att kolla på den och det var helt klart värt det för det var riktigt fint. Så mycket på den här resan var såå fint, min bästa resa hittills!

Innan vi åkte iväg mot flygfältet hann vi ännu åka till det kända Uluwatu templet. Just när vi var där hade de nån slags högtid för det var sjukt mycket folk där. Vi fick också ta del av nån slags teater och dans som de hade, det var ett skådespeleri som spelade upp folkets historia. En rolig upplevelse verkligen. För att ens få gå in på området, som för övrigt var så enormt stort, så var man som på de flesta tempel, tvungen att ta på sig en sjal runt midjan. Vår taxichaufför, som vi tidigare hade använt oss av guidade runt oss på området och berättade om templet och dess historia, ritualer osv. Jag tror vi alla tyckte att det var väldigt intressant att lära sig om hinduismen och dess kultur.

En helt otroligt underbar resa som jag kunde skriva hur långt inlägg om som helst. Det fanns ingenting med Bali som jag inte gillade, det var verkligen paradiset och sådant som man drömmer om och ser på film. Resan var med andra ord 100% lyckad och ressällskapet var super! Ångrar verkligen ingenting, är så glad att jag valde att åka och hälsa på Emilia och har på samma gång fått nya vänner från hela världen.
Som sagt så blev ju detta inlägg kortfattat men är det någon som funderar på att åka iväg till Bali så tveka inte på att fråga om det är något ni undrar över. Är ju verkligen inget proffs men om ni är sugen på att veta namnet på lyxvillan vi bodde i!!! så säg till!