2017/01/28

Questions & Answers

Ska man söka till finska eller svenska företag?

Som finlandssvensk har man ju den fördelen att man också kan söka till de svenska reseföretagen, och det är kanske något man funderar över om man till exempel som jag är lite svagare på det andra inhemska språket och funderar om man klarar sig. Men för mig har det inte varit något problem med det finska språket utan så länge man jobbar med barn så klarar man sig till 100% med sin finska. Och med kollegorna är det ändå engelskan som används. Om man söker till ett finskt företag blir det även enklare med allt pappersarbete, visum, lön osv. Men pratar man bara finska så kan man ju självklart söka till de svenska företagen!



Hur fungerar rekryteringen och vad händer på intervjutillfället?

Som oftast så börjar det med att man skickar in en ansökan med sin CV, ett fritt formulerande brev samt svarar på några frågor angående tidigare erfarenhet osv. Därifrån blir man vald till att göra ett elektroniskt "personlighets test", där man svara på frågor och påståenden, för att de ska kunna se om man som person passar till jobbet. Klarar man det, så blir man vald att göra ett till test som består av påståenden, och man ska svara på hur bra det stämmer in på en själv, samt hur man beter sig i vissa livssituationer. 
Klarar man sig därifrån så blir man inbjuden till en rekryteringsträff med andra sökanden, med gruppuppgifter, övningar, presentationer och personlig intervju. Före detta tillfälle ska man oftast förbereda någon presentation av sig själv eller något liknande, varierar från företag till företag. En oftast riktigt rolig dag med lekar och övningar, absolut inget att vara rädd för. 

Var arbetsspråket finska eller svenska?

I Turkiet jobbade jag på både finska och svenska. På min namnlapp fick jag både finska och svenska flaggan, vilket gjorde att jag tog hand om både de finska och svenska barnen. Detta är ju förstås en riktigt bra sak, att jag pratar två språk flytande, att jag kan hjälpa dubbelt mera gäster, men också väldigt krävande ibland. Vet inte hur det kommer bli nu är jag åker iväg men jag antar jag kommer hjälpa gäster med alla de språk jag kan. 

Går man någon "utbildning" före man börjar jobba?

För två år sen när jag jobbade för Nazar åkte vi två veckor på förhand till Turkiet till ett av företagens hotell och bodde där och hade utbildning tillsammans med alla andra nya guider. Vi lärde oss mera om företaget, om våra nya kollegor, om landet och jobbet och vi lekte och vi lekte!! Vi fick också lära oss om hur man ska presentera sig själv och hålla "show" och kunna bjuda på sig själv. Vi hade även danslektioner för att lära oss alla minidisco danser. 
Akademin är en väldigt rolig tid och där får man en försmak av det som man kommer jobba med det kommande halvåret. Med TUI vet jag inte riktigt ännu hur det blir men hörde lite rykten om en utbildning på Mallorca så får se vad det blir för roligt!


Hur länge stannar man utomlands? 

Det vanliga är att man stannar en säsong, tex april-november, på en destination där det är säsong då. Sen kan man förflytta sig till Thailand till exempel när deras säsong börjar i november, och sen kan man jobba så året runt. 

Hur ser arbetstider och arbetsdagar ut, lediga dagar, semester osv.?

Arbetstiderna varierar väldigt mycket, det kan hända att man en dag jobbar 13h och en annan 7h, det beror helt på hur ens schema ser ut. Oftast så har man en dag i veckan ledig och några dagar i veckan kvällen ledig. Vilket gör att man alltid har en fast ledig dag att se fram emot om man har det jobbigt. Semester dagar varierar också väldigt från företag till företag. TUI följer den finska lagen och då samlar man x-antal semesterdagar varje månad som man sen får ta ut när det passar. 
Var bor man? 

Detta varierar och är olika från destination till destination. På vissa destinationer bor man på hotellet där man jobbar, medan man på andra får bo i lägenhet med de andra guiderna. Bor man i lägenhet händer det ofta att man delar den med någon annan men man har fortfarande ett eget sovrum och delar på kök, badrum osv. 
Men beror på vilka möjligheter som finns på destinationen och de strävar alltid efter att hitta något så när hotellet som möjligt. 

Varifrån kommer barnen/kollegorna som man drar klubben åt?

Som nästan allt annat så varierar det här också, beroende på vilket företag man jobbar för. Jobbar man för Nazar som jag gjorde, så har man endast kollegor och gäster från Finland, Sverige, Norge, Danmark eller Island. Vilket gör det ganska trevligt eftersom vi alla är ganska likasinnade och har lätta för att jobba med varandra. Med TUI däremot som är ett företag med gäster och anställda från hela världen, kommer man träffa på barn och kollegor från alla världens hörn. 

I vilken ålder var barnen?

Nazar har klubbar för tre olika åldersgrupper, de yngsta 4-6 år, 7-11 och tonåringarna 12-16. TUI har ungefär samma åldersgrupper, med 3-5, 6-11 och 12-15, sen har TUI även för de riktigt yngsta gästerna 0-3 år. Så man jobbar med barn och ungdomar i alla åldrar. 




Hur ser en vanlig arbetsdag ut?

Nu vet jag ju inte hur min vardag kommer se ut denna gång men kan berätta om en vanlig arbetsdag i Turkiet. Dagen börjar med att man vaknar och ställer sig till jobbet, man kollar sitt schema för att se vilken klubb man ska jobba i och vilka kläder man ska sätta på sig och behöver ha med sig. Sen åker man till hotellet och äter frukost. Kort därefter så samlas man med kollegorna för att planera förmiddagens program. Varje dag hade ett eget tema som man planerade aktiviteterna efter. Sen när barnen börjar dyka upp skriver man in dem och börjar på. Efter förmiddagens klubbar äter man lunch och hinner ha en lite paus mellan klubbarna. Då hinner man vila eller så kör man en poolrunda och marknadsför klubbarna genom att dela ut ballonger eller nått liknande. Eftermiddagen börjar man på samma sätt med att planera efter tema. Vissa dagar kan barnen också välja att delta i en danskola eller i simskolan. 
Har man kvällen ledig så åker man tillbaka till lägenheten och äter och hittar på något roligt med de andra som är lediga. Jobbar man kväll så äter man middag på hotellet och hinner vila före minidiscot börjar. Minidisco har man varje kväll tillsammans med de andra barnklubbarna på hotellet, då dansar man på scen en timme tillsammans med barnen, och detta är något av de roligaste jag varit med om!
Efter minidiscot åker man hem och stupar rakt i säng eller så har man lite extra energi och drar ut för att dansa och festa lite. Släppa loss helt enkelt. För sen igen nästa morgon är det samma sak igen.



Hurdana aktiviteter höll man på med i klubbarna?

Det är bara fantasin som sätter stopp för hurdana aktiviteter man hittar på till klubbarna. Det kan vara nästan precis vad som helst. Men för varje dag finns det ett speciellt tema som man planerar aktiviteterna efter. För de yngsta kan det tex. vara superhjälte dag, då vi klär ut oss till superhjältar tillsammans med barnen. Barnen får ansiktsmålningar och göra egna capes, sen beger vi oss ut för att rädda som exempel hotellets glasskiosk. Eftersom man jobbar med barn så är det som sagt bara fantasin som sätter stopp för vad man kan hitta på. För de äldre barnen kunde temat vara poolgames, då slutade det nästa alltid med att vi spenderade hela dagen i vattenparken som fanns på hotellområdet. Där körde vi olika tävlingar och stafetter, väldigt roligt för både barn som ledare. Med tonåringarna planerade man inte riktigt lika mycket på förhand för det berodde ganska mycket på hurdana ungdomar som kom till klubben. Oftast så kollade man lite vad de var på för humör och frågade vad de själva ville hitta på. Det kunde vara allt från strandhäng, kortspel till fartfyllda aktiviter vid havet. 

Så man har verkligen fria händer när det kommer till aktiviteterna, så länge man följer åtminstone lite av det tema som finns så blir det för det mesta riktigt bra. 

Klarar man sig på den lön man får?

Detta var något av det första jag tänkte på när jag fick höra hurudan lön jag skulle få. Jag tänkte nog att det aldrig kommer gå, hur ska man kunna göra något utanför jobbet med så lite pengar. Men så här i efterhand så tycker jag att det gick hur bra som helst. Som alltid när det kommer till pengar så beror det helt på hur man är som person och hur man lever och hurdant förhållande man har till pengar. Men med tanke på att man har ledigt en dag i veckan, då man har möjlighet att spendera pengar så borde man få det att gå ihop, men visst fanns det kollegor som i slutet av månaden var helt utan pengar. Det beror också på hur man prioriterar. Vill man sätta sina pengar på att festa varje kväll eller på en utfärd på sin lediga dag? Festandet är ju en väldigt stor del av guidelivet men jag tycker själv att jag lyckades balansera allt detta ganska bra och fick både släppa loss och festa ibland och en annan dag valde jag att spendera pengar på en utflykt istället. Detta är absolut ingenting jag ångrar. Jag är väldigt glad över att jag reste runt när jag hade möjlighet och inte bara hade minnen från att jag bara jobbade. Men tillbaka till frågan, klarar man sig på lönen. Jaa, det gör man. Jag hade till och med pengar över när jag åkte hem, men som sagt detta varierar från person till person.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar